Suemecrime.nl

Runnerz.nl - Wedden op paarden!

12 maart 2015

De Jacht op Danny K. - Een exclusief interview

Deze week in Panorama een exclusief interview met Danny Kuiters van Anna Korterink. Hieronder vast een een voorproefje. Het hele artikel bevat 7 pagina's en ligt nu in de winkels!

Over zijn jeugd:
Zijn ouders gaan uit elkaar als hij 7 jaar is. Danny groeit op bij zijn moeder, die hard werkt, maar het niet breed heeft. Door de armoede weet hij al snel dat hij het anders gaat doen. “Jongens in de buurt liepen op Adidas-schoenen. Dan zei ik dat ik die ook wilde, kreeg ik Adidas-schoenen met vijf strepen.” Nep, dus. “Nou,” schampert hij in plat Amsterdams, “ik had geen zin om m’n hele leven met vijf strepen te doen.” Thuis loopt het niet altijd even lekker. Op zijn 12de komt hij onder toezicht te staan en hij brengt een tijdje door in instellingen. Ook woont hij in zijn jeugd een poos in huis bij het gezin van de inmiddels bekende crimineel Greg R. “Dat was een leuke tijd. Greg zorgde goed voor z’n kinderen. Zijn zoon Jesse was toen een vriendje van mij, daar haalde ik kattenkwaad mee uit.” Tot zijn 14de gaat Danny naar school, daarna heeft hij verschillende baantjes. Zo werkt hij even bij zijn vader als glazenwasser. “Stond ik op zo’n ladder, zag ik een mooi klokkie liggen achter het raam, pakte ik dat weg. Dat was niks.” Ook verkoopt hij broodjes bij een bakker en werkt hij als stratenmaker. “Maar ik kon mijn draai op de arbeidsmarkt niet echt vinden.”

Over hoe Justitie hem in de val probeerde te ontlokken:
In 2011 trekt Danny K. in een luxe penthouse aan de Mozartlaan in Hilversum. De huur bedraagt 3000 euro per maand. Op de inrichting wordt niet bezuinigd: alles in huis is op maat gemaakt. Voor de kinderen zijn er kleedkamers en slaapkamers in James Bond-stijl. Ironisch als je bedenkt dat hij niet lang daarna een buurman krijgt die niet zou misstaan in een Bondfilm. Op het moment dat K. het appartement betrekt heeft het al een tijd leeg gestaan, net als de woning die daaraan grenst. Vlak voordat een nieuwe buurman in zijn appartement trekt, ziet K. een grote vrachtwagen voor de deur staan die voor de buurman komt. ‘Gehuurde meubelen’ staat er op de zijkant. De nieuwe buurman blijkt een nette en aardige man. “Zó aardig, dat wil je niet weten.” Ze maken een praatje. De Engelsman – Gary – vertelt dat hij voor zaken vaak in Nederland is.
Gary ziet er altijd piekfijn uit. Hij draagt nette pakken, dure horloges en rijdt in de duurste auto’s. De ene keer komt hij aan in een nieuwe Mercedes C-Klasse, dan weer in een Ferrari. Die auto’s zijn niet van hemzelf, maar worden op Schiphol voor hem klaargezet, vertelt Gary verontschuldigend als ze samen in de lift staan. Dat gebeurt opvallend vaak. “Elke keer als ik de lift in wilde stappen, zag ik zijn voordeur opengaan en kwam hij ook de lift in. Dan maakten we even een praatje. Kijk, Holleeder zou zo’n man gewoon negeren, maar daar ben ik dan weer te sociaal voor.”
Tijdens een van die liftmomenten valt K. iets op. “We stonden te praten, hij als altijd strak in pak en met z’n Rolex om, en toen zag ik in zijn nek ineens zo’n dun gouden kettinkje.”
Hij trekt een vies gezicht en leunt naar achteren op zijn stoel: “Echt zo’n smerisding!” De twee mannen aan het tafeltje achter hem kijken naar hem als hij vervolgt: “Die hebben dat soort prutsdingetjes, zo’n heel goedkoop  kettinkje. Een onbenullig detail, maar toch.”
Maandenlang woont Gary naast hem en probeert hij op allerlei manieren in contact te komen en hem uitspraken te ontlokken. Zo vertelt Gary dat hij zich bezighoudt met het veilen van schilderijen. Of dat niet ook iets voor Danny is? “Ik zeg: Ik heb helemaal geen geld! Hij keek me aan alsof ie me niet geloofde. Ik zeg: Ik heb een vrouw met veel geld.” Voor de politie een domper: ze hadden natuurlijk gehoopt dat hij iets zou loslaten over hoe hij zijn geld verdiende.

Over de afpersing van Hells Angels-voorman Theo Huisman:
Danny: “Dat is zo’n onzinverhaal. Ik ken Theo al vanaf mijn 13de. Wat daar gebeurde was een persoonlijk iets, dat had niks met afpersing te maken. Ik wilde erachter komen of Theo ergens over had gelogen. Dat zat me erg dwars. Dus we gingen even een stukje lopen, hij begon een beetje te stotteren, en toen gaf Dickie hem ineens een klap. Dat hadden we helemaal niet afgesproken. Dick is een lieve jongen, maar soms wat onbezonnen. Hij kan niet tegen onrecht.” Danny K. vertelt dat hij het daarna met Theo heeft uitgepraat, en ook met de Hells Angels: het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zomaar hun president voor z’n hoofd kan slaan. Huisman heeft zelf overigens nooit aangifte gedaan van afpersing dan wel mishandeling; de enige reden dat justitie het drietal hiervoor vervolgt is dat uit afgeluisterde gesprekken is gebleken dat er een klap aan Theo was uitgedeeld. Verder werd er in afgeluisterde gesprekken over een geldbedrag gesproken. Afpersing dus, meent justitie.

1 opmerking:

  1. gezicht van deze man zit vol plastische ingrepen,het lijkt een gezicht van joker uit film Batman,in vergelijking uit eerder foto.De ijdele crimineel......van deze man horen we weer.Joker is uit schaduw.

    BeantwoordenVerwijderen