Suemecrime.nl

Runnerz.nl - Wedden op paarden!

6 november 2014

UPDATE: Hans Nijman geliquideerd - Reactie Dick Vrij

Vanavond is de oud-freefighter Hans Nijman geliquideerd. Nijman zat in zijn auto toen hij werd doodgeschoten bij zijn sportschool TopTeam in Beverwijk. Hij werd 55 jaar..

Vermoedelijk is er geschoten met automatische wapens. De mogelijke daders hebben na de schietpartij twee auto's in brand hebben gestoken in Velserbroek, waaronder de vluchtauto.

UPDATE 12.11.2014: Interview Dick Vrij:

Kun je ooit nog terug naar Beverwijk?

“De kans dat ik terugging naar Beverwijk was 99%. Maar dat is door deze actie tegen Hans nu toch op nul gezet?! Ze hebben nu toch in feite gezegd: Dick, kom niet meer terug, want je gaat eraan. Áls het al een wraakactie is en áls het over mij gaat!? Kijk, ze hebben me vreselijk pijn gedaan met Hans, ongeacht of het iets met mij te maken heeft of niet. Dat is bijna onbeschrijfelijk en amper te verwerken. Maar als je me echt wil treffen, in overtreffende zin, dan zijn er wel mensen die dichter bij me staan dan Hans. Dus ik geloof daar niet zo in.”

Het kan toch niet anders zijn dan dat het [geweld tegen Nijman, red.] komt uit de periode van Danny K en Dino S.? Dat het komt omdat jij met die mannen omging?

“Kijk, John van den Heuvel schrijft in zijn column dat ik achter een aanslag op Satudarah zit. Dat ik opdracht zou hebben gegeven tot liquidatie. Daarvoor ben ik ook gearresteerd. Drie weken in beperking heb ik gezeten. Heb ik helemaal niets mee te maken, maar die jongens van die motorclub denken misschien wel dat het waar is omdat het nu eenmaal in de krant staat! Ja, ik heb de president van de Hells Angels, Theo Huisman, een klets in zijn gezicht gegeven, maar dat is ook alles. En dat was ook niet samen met Hans. De Hells Angels zullen toch niet Hans doen, omdat ze zo kwaad zijn op mij? Ze zullen toch niet Hans pakken omdat ze denken: die hoort erbij?”

Jouw valkuil is dat je het niet uit de weg bent gegaan, dat je je hebt geassocieerd en een imago als penozejongen hebt opgebouwd. Dat is in elk geval jouw aura in de media en in het milieu. En daar moet je nu de prijs voor betalen. En misschien Hans ook in het verlengde daarvan.

“Ja, vooral dat laatste zou ik heel erg vinden. Kijk, voor mezelf wil ik niet piepen, ik weet waar ik aan begonnen ben. Hans was niet verantwoordelijk voor de klap die ik Theo Huisman heb gegeven. Ook niet voor de klap die ik Willem Holleeder gaf. Ik praktiseer mezelf een slag in de rondte om te kijken wat ik met Hans heb gedaan om te kunnen verklaren waar dit vandaan zou kunnen komen. Ik heb zijn vier volwassen kinderen gisteren aan de lijn gehad. Dat gaat door merg en been, Bas. Ik zeg dan tegen die kinderen: ik ben juist naar binnen gegaan om dit soort dingen te voorkomen. Ik ben juist naar binnen gegaan om rust te creëren. Ik reed altijd met Hans naar vechtsportgala’s toe. Dat zou ik nooit doen als ik wist dat ik hem in gevaar bracht door bij hem in de auto te gaan zitten.”

Heeft Hans het aan zien komen?

“Nee! Als hij zich ervan bewust was geweest dan had hij nooit zijn auto in een doodlopende steeg
gezet waar hij achteruit moet rijden. Dat is niet alert, dan zorg je dat je altijd weg kunt komen. Hij was niet op zijn hoede. Daar was ook geen reden toe. Ze stonden waarschijnlijk opeens bij zijn auto. Hij zette zijn auto altijd achter neer, voor de nooduitgang. Niemand heeft de daders ook zien vertrekken. Hij werd ongeveer tien minuten later pas ontdekt, door zijn neefje. Die zag zijn auto half op de weg staan, die loopt naar de auto toe, en ziet zijn oom daar zo zitten. Vermoedelijk heeft Hans de daders op het laatste moment nog gezien, een afwerende beweging gemaakt met zijn handen, want die waren vol geraakt. Ze hebben hem echt, écht zwaar te grazen genomen. Meer dan vijftig kogels. Maar voor zover ik weet is zijn hoofd niet geraakt. Iedereen dacht dat de knallen het geluid van de gewichten boven waren. Dat er gewichten vielen of zo. Wat ik heel erg vond om te horen is dat ze hem met wagen en al hebben weggetakeld de volgende ochtend. Ze hebben hem niet uit de auto gehaald. Dat vond ik heftig, dat je in je eigen auto op een sleepwagen wordt weggereden door het dorp.”

Hoe zie jij je toekomst?

“Ja, dat ik nooit meer achter de bar in mijn sportschool kan gaan staan, dat lijkt me duidelijk. Les geven aan de jongens lijkt me ook geen optie. Dat zit er niet meer in. Niet zolang ik moet gissen naar wat er aan de hand is. Zolang dat niet duidelijk is, moet ik mijn oude leven loslaten natuurlijk. Het wordt in elk geval nooit meer zoals het geweest is.”

Lees het hele interview in de Panorama van deze week.